duminică, 15 ianuarie 2023

Citate favorite (156) -
Pe cararile lui Eminescu

 

 (1) Eminescu si limba sanscrita;
(2) Proza literara a lui Eminescu si gandirea indiana;


De ziua de nastere a marelui nostru poet, Mihai Eminescu, am vrut sa va arat
titlurile a doua carti scrise de Amita Bhose, din care o sa redau cateva idei.

(2) "Intalnirea mea cu poezia lui Eminescu se intampla in 1959 - marturiseste
Amita Bhose intr-un interviu -, la putin timp dupa venirea in Romania...
Imediat dupa sosire m-am inscris la un curs intensiv de limba romana, de doi ani,
la Universitatea din Bucuresti. Este momentul cand, cu totul intamplator, am dat,
intr-un manual, peste poezia 'Ce te legeni..., a lui Mihai Eminescu. Nu stiam
atunci ca aceasta intalnire cu creatia eminesciana va constitui un eveniment
decisiv in viata si cariera mea. ... L-am asezat, inca de pe atunci, in inima mea,
alaturi de Rabindranath Tagore.
Acea intalnire cu Eminescu avea sa-i schimbe viata. La intoarcere in India,
Amitha Bhose incepe sa traduca poeziile lui Eminescu, acestea fiind publicate
in 1969 la Calcutta, sub titlul 'Eminescu: Kavita (Poezii)'.
A fost prima traducatoare a poetului in spatiul asiatic. Traducand acea poezie
aparent simpla - 'Ce te legeni...' - a pus, fara sa stie, piatra de temelie a puntii
dintre cele doua culturi, indiana si romana...
In 1971, cand a fost invitata in Romania la Congresul traducatorilor, Bhose
s-a inscris la o bursa de doctorat cu tema 'Influenta indiana asupra gandirii
lui Eminescu', sustinuta in 1975... si publicata sub titlul:
'Eminescu si India' carte de referinta in domeniul eminescologiei, aparuta
la editura Junimea in 1978. Dupa 32 de ani, cartea a fost retiparita la editura
Cununi de stele." (din introducerea cartii a 2-a, scrisa de Carmen Musat-Coman)


(1) 'Eminescu si India - Interviu cu Amita Bhose (fragment)'
       (consemnat de Adrian Riza, Romanian News, Bucurest 21.11.1978, p14)

-"Cunoasteti desigur manuscrisele lui Eminescu ce-i tradeaza interesul pentru
   sanscrita.
Setea de absolut a acestui poet mare si profund s-a manifestat in
   toate intreprinderile sale. Interesul pentru vechea filozofie indiana l-a
   determinat sa studieze sanscrita.
M-am ocupat de aceste manuscrise in teza mea de doctorat. Eminescu a fost
   extraordinar. Si, cu certitudine, si un student extraordinar. A studiat la
   Universitatea din Berlin, unde a participat la cursurile profesorului Weber,
   unul din cei mai mari indologi ai timpului. Notitele luate la cursuri exista
   inca si este usor de observat ca el nu se limita la cursul lui Weber.
   Eu personal cred ca a examinat multe alte surse in bibliotecile din Berlin
   si Viena. Cineva ar trebui sa mearga la arhivele acestor biblioteci. Stim
   ca se apucase sa scrie un manual de gramatica sanscrita. Manuscrisul
   neterminat, se afla la Biblioteca Universitatii din Iasi. A zacut acolo, ignorat
   aproape complet, vreme de exact 100 de ani. Eminescu a inceput sa lucreze
   la el in 1876, iar eu am avut privilegiul sa-l studiez in 1976.
   Am parcurs manuscrisul iar acum este gata pentru editia academica a
   Operelor complete, unde va aparea in vol. 13. In primul rand , si cel mai
   important, am fost impresionata de scrierea lui perfecta. Vechea scriere
   indiana este un lucru dificil si complicat chiar si pentru un indian educat,
   cu atat mai mult pentru un student strain. Eminescu cunoaste foarte bine
   principiile fonetice desi se pare ca nu a auzit niciodata un indian vorbind.
   Oricum nici profesorul Weber nu a fost niciodata in India.
   In ceea ce priveste principiile gramaticale Eminescu dovedeste si aici o
   cunoastere riguroasa. Am constatat asta din greselile pe care le-a corectat
   el insusi in manuscris. Aceasta lucrare este valoroasa in opinia mea, nu
   numai ca manuscris al celui mai mare poet roman, dar si in sine."

 ..."Din dorinta de a patrunde tainele creatiei, Eminescu a simtit nevoia
      sa parcurga textele originale indiene; de acolo s-a iscat interesul sau
      pentru stapanirea limbii sanscrite...
      Eminescu a fost primul traducator roman din limba sanscrita."

 



E cam tarziu sa invat o astfel de scriere!
Insa  cararile eminesciene sunt o permanenta sursa de inspiratie.



Citate favorite (155)

 
Alte postari ale blogurilor prietene:

https://diana-kundalini.blogspot.com/2023/01/mihai-eminescu-si-cativa-brasoveni.html

http://prietena-japoneza.blogspot.com/2023/01/de-la-unicul-eminescu.html

https://mniko.blogspot.com/2023/01/poezia-lui-eminescu-citate-favorite-3.html

https://cristirou.wordpress.com/2023/01/15/sara-pe-deal-de-mihai-eminescu-1885-1-iulie/

https://aliosapopovici.wordpress.com/2023/01/14/in-memoriam-mihai-eminescu/



 

12 comentarii:

  1. Those are all good quotes and interesting how you got there.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Through that two books I have, about our national poet!
      Thank you Brian for reading these kind of subject!

      Ștergere
  2. Despre Eminescu tot aflu cate ceva - de cand am terminat liceul - si ma intreb de ce nu am invatat la scoala despre toate acestea. Am invatat despre "ce a vrut sa spuna autorl?" si nici macar nu aveam dreptul sa spunem ce credeam noi, ci numai ce credeau cei care au "aflat" ce a vrut sa spuna... orice autor.
    Multumesc pentru articol! Foarte interesant!
    Zi frumoasa! Pupici! ❤ 😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe noi la scoala nu ne stresau cu asa abordari, iar despre critici stiam ca exista, insa nimeni nu ne obliga sa recitam din ei. Fiecare faceam compunerile cum simteam ca am inteles noi autorii. Cum am scris la tine, vreau sa-l reiau cumva altfel, chiar daca acest altfel nu prea pot sa ti-l explic clar...
      Multumesc pentru preluare, Diana draga! Pupici si noapte buna!😘❤️

      Ștergere
  3. Am intrat sa caut tabelul... si apoi m-a prins asa de tarre textul, incat am uitat cu totul de tabel :)))).
    Foarte interesant! Profesorul meu de romana din liceu (care mi-a fost si diriginte) il admira foarte mult pe Eminescu. Am primit recent o carte (ceva gen manualele noastre vechi de Istoria Romaniei - ca marime :))))) scrisa de dansul - subiectul fiind Eminescu. Si am pus-o bine (asa ca va mai dura pana ajung la ea, dar atunci, sunt foarte curioasa ce voi mai descoperi.
    Cel mai mult imi placeau orele de romanadin liceu. Daca citeai lecturile (carti, poezii.. ce aveam noi acolo) era super fain pentru ca, pe langa faptul ca Dirigu„ ne povestea o gramada de lucruri interesante, ne incuraja sa incercam noi sa spunem ce intelegem, ce gasim in ceea ce citim. Evident, trebuie sa si argumentezi daca aveai vreo teorie, se intelege. Imi placea tare mult.

    Iti multumesc mult pentru acest articol.. si stii cum se spune: ”niciodata nu e.. prea tarziu”. :) in fond, de ce nu! :*
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cam asa este, doar ca acel ceva nou sa nu bulibaseasca orice altceva!😊 Doar daca ar veni in completare!
      Am fost si continui sa fiu recunoscatoare pentru profesorii pe care i-am avut pe perioada scolii generale si liceului.
      Ne-au lasat cumva libera gandirea. Chiar daca ar mai fi trebuit cateva idei principale, au creat totusi un sol propice intelegerilor personale.
      Cu placere draga mea! Pupici si spor la tot!😘❤️

      Ștergere
  4. Răspunsuri
    1. Multumesc mult pentru aceasta melodie in interpretarea lui
      Ioan Pârvu - Ce-ţi doresc eu ţie dulce Românie!
      O zi minunata, Aliosa!

      Ștergere
  5. Am aflat biografia scriitoarei Amita Bhose (https://amitabhose.net/Biografie.html).A avut o viață fascinantă! Dacă văd la anticariat vreo carte scrisă de ea o cumpăr; numai să nu fie cu vreo poza de-a Zoei Dumitrescu- Bușulenga...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, cu adevarat fascinanta. Si cate mizerii a avut de infruntat.
      Ma indoiesc ca ar avea poza aia. Am zis ca sa caut si eu alte carti. Omul asta a facut mai mult decat multi alti intelectuali autohtoni. Oare cati si-au propus sa invete sanscrita, pentru a avea acces la alte culturi?
      Multumesc pentru link, Daurel.
      Un start bun in weekend!

      Ștergere
  6. Doamne, de câte ori mă gândesc la Eminescu, reușesc să îmi aduc aminte câte o strofă sau o idee exprimată în proză..."Ce te legeni" este minunată !
    Nu am citit mult despre latura aceasta, indiană ...
    Mulțumesc frumos pentru "întâlnirea" cu Amita !
    Pupici ❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu, din pacate. Poate merita sa stim din scoala.
      Acum nici cat am invatat noi nu se mai intampla!
      Nu am terminat cartile. Poate se mai leaga niste idei!
      Oricum si viata ei a fost destul de scurta si complicata!
      Pupici! 😘❤️

      Ștergere