duminică, 28 septembrie 2014

Cafeaua,
ce ne-am face fara ea?

Evident, si cafeaua are ziua ei. Nu este chiar in aceeasi zi pe toata planeta, dar nici nu 
este important acest lucru. O sarbatorim pentru ca ne place.
Intr-o gradina botanica am avut ocazia sa vad un  arbore de cafea (in ghiveci) avand flori si apoi  fructe.



Si, privindu-l, ma gandesc ce mare diferenta este intre aceste imagini si cafeaua pe care mi-o pregatesc dimineata, sau in alt moment al zilei, aproape ritualic.
Inspir cu nesat aburii aromati inainte de a o gusta. Si imi imaginez ca ma inspira in tot
ceea ce urmeaza sa fac. Si chiar o face, ca o buna prietena ce este...


Kaldi si caprele sale dansand - Legendara descoperire a bauturii
de cafea - desen apartinand unui artist francez modern
(Sursa tabloului)

Si cafeaua are legenda ei. Ea incepe undeva in secolul al IX-lea, in Etiopia, cand niste  capre, dupa ce au mancat boabele unui anumit arbust, au devenit foarte vioaie. Iar  pastorul lor, Kaldi, spre norocul nostru, a observat acest mic amanunt " ce facea diferenta".
Dar de abia in secolul al XV- lea exista atestari documentare despre cultivarea sa comerciala.
Ce sa-i faci, pe atunci informatiile nu circulau la fel de repede ca astazi!

Cafeaua este samanta arborelui de cafea din specia Coffea - familia Rubiaceelor.
Specia cuprinde foarte multe soiuri, dar cele care sunt cultivate in scopuri comerciale
sunt:  Arabica, Robusta, Liberica si Maragogype.

Oamenii si-au imaginat diverse moduri de a consuma aceasta licoare. Iata cateva 
dintre acestea:
- Yuanyang (China)
3 parti cafea si 7 parti ceai
negru cu lapte
Sursa
- Cortado (Spania, Portugalia,Columbia)
Espresso cu putin lapte cald
Sursa
- Wiener Melange (Austria)
Espresso servit cu lapte si
spuma de lapte
Sursa
 - Café de Olla (Mexic)
Cafea preparata in oale de lut,
ce contine scortisoara
Sursa
- Kopi Susu Panas (Malaezia)
Lapte condesat amestecat
cu o cafea tare
Sursa
- Cafeaua turceasca

Cafea proaspat macinata, fiarta
in ibric de cupru
Sursa
- Kaapi - cafea filtrata (India)
Cafea proaspat macinata cu lapte si
cioare, filtrata intr-un recipient special
Sursa
- Espresso Romano (Italia)
Cafea fin macinata si compacta, prin care
trece apa aproape de fierbere, sub presiune
Sursa

- Touba (Senegal)
cafea aromata cu piper de
Guinea si cuisoare
Sursa

Noi ce retete inventam pentru momentele noastre de placere?




Sa aveti o zi frumoasa alaturi de cafeaua preferata si alaturi de cei dragi.


Update:  Prezint aceasta postare la rubrica "Buna dimineata Soare!", gazduita
               de Iulisa.  
               Multumesc mult!

       

4 comentarii:

  1. si eu am într-un ghiveci-barcuta câteva fire de arbore de cafea. Creste de câtiva ani pe pervazul geamului unei camere si acum a atins rama de sus, dar fructe nu are. Stufos este, ca blocheaza toata lumina spre camera - motiv pentru care sotul meu s-a cam suparat, dar eu nu vreau nicicum sa renunt la pomisor! :) Am sa ii gasesc loc undeva pe podea, in apropierea ferestrei...
    Aroma boabelor de cafea prajita ma farmeca! nu pot sa-mi imaginez dimineata fara cafea :))) sunt dependenta! M-am obisnuit sa o beau asa, fara adaus de zahar, lapte, frisca sau alte esente de vanilie, roma sau mai stiu eu ce este modern in ziua de azi :))
    Am scris si eu de multe ori despre savoarea cafelei - cea mai placuta experienta a fost Kopi Luwak (http://vis-si-realitate-2.blogspot.de/2010/12/ziua-kopi-luwak.html) (http://vis-si-realitate-2.blogspot.de/2010/12/cea-mai-buna-si-cea-mai-scumpa-cafea.html).
    Te pup. Sa ai un start bun in noua saptamâna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am pe pervaz cateva plantute inca mici.Cresc foarte greu. E a treia recidiva.
      Primelor nu le-a mers bine. Dar insist. Nu stiu daca nu cumva se altoiesc pentru a face fructe mai repede. Cred ca ar trebui sa te interesezi.
      Si mie imi place cafeaua simpla si mai concentrata. Aroma este altfel. Eu o fac tot clasic, la ibric. Ce bine ca exista!
      Cu drag,
      O saptamana frumoasa!

      Ștergere
  2. Si eu sunt dependenta de cafea! Fara zahar si alte "bazaconii" adaugate. Cafea si clatite "gatesc" perfect! Fara cafea sunt un fel de robotel cu bateriile pe terminate...
    Ador cafeaua!
    Iti doresc o saptamana minunata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu pot spune acelasi lucru. Realitatea este ca o beau pur si simplu pentru ca imi place, nu neaparat ca sa-mi reincarc bateriile. Totusi am constatat ca un ceai concentrat (verde sau negru) ma tine mai bine treaza decat cafeaua. Si cu putina lamaie pentru aroma.
      Numai zile frumoase iti urez!

      Ștergere