joi, 14 septembrie 2017

Lunea provocatoare -
Regasirea... logicii?


Sursa


Baleiez cu privirea cartile intinse pe un raft si ma opresc la un mic memorator
de logica, pentru liceu. Nu stiam ca s-a introdus ca disciplina. Un astfel de curs
am avut in facultate si a avut un caracter optional. A fost interesant, dar ca in 
multe alte cazuri, asteptarile au fost mai mari decat realitatea obiectiva...
Sau poate ca in mintea mea, logica ar fi trebui sa sune altfel...

L-am luat de curiozitate, ca sa vad cum se modeleaza logica tinerei generatii. 
Am citit primele  patru pagini si m-am intepenit la trei cuvinte noi.
Noi si nerecunoscute de mentalul meu in context!  Dar tot a fost bine, ca a si 
zvacnit titlul acestei postari, asa, pur si simplu!

Cuvintele au fost si de fapt inca sunt: "intensiune", "extensiune" si 
"inferenta".Trei notiuni ce, din fericire, exista in Dex-ul nostru cel de toate zilele,
asa ca mi-am imbogatit vocabularul dedicat logicii.
In memorator, din fericire, sunt date si variantele initiale: continut -  totalitate
de insusiri ale unei clase de obiecte-,  sfera - totalitatea obiectelor din clasa si 
respectiv, rationament


Sursa

Chiar daca voi parea mofturoasa, cuvantul "rationament" imi place mai
mult decat "inferenta".  Ce sa-i faci? Chestie de gust...

Totusi, sper ca noua terminologie sa genereze un efect miraculos in viitor.
Care sa faca sa dispara subit TOT ceea ce este ilogic, impreuna cu toata
in(di)ferenta  lumii.  

Cred ca suna cam SF, dar sunt inca sub impresia intensiunii si extensiunii
care m-au bulversat... La fel ca  potentiala disparitie a sferei, o geometrie
pe care este imposibil  sa nu o indragesti!

Sursa

 
Si un alt gen de sfera, cu o poveste mai misterioasa:

Sursa




 
Alte regasiri  veti descoperi in tabel la Eddie!



 

27 de comentarii:

  1. :)) Matusa mea, femeie simpla, dintr-o bucata, in timp ce rasfoia un manual de logica, a exclamat: Laura, ce mama naibii le predai tu copiilor?

    Iar o colega de munca m-a intrebat de ce e logica...ilogica?!


    Exista o logica a simtului comun (pe care o detinem cu totii...intr-o oarecare masura). Parintele logicii este Aristotel (deci e o stiinta straveche) si asa greoaie cum pare este extrem de utila. Ne ajuta sa formulam rationamente corecte (rationamentul=premisa/premise din care rezulta o concluzie), ne ajuta sa identificam erorile dintr-o argumentare (comise cu intentie ori fara intentie), ne determina sa fim atenti la discursul cuiva si sa intelegem unde se termina argumentarea si unde incepe manipularea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Recunosc ca mi-a placut mult aceasta materie si cred ca instinctiv, motivul este cel spus de tine. Poate si pentru ca formatia mea este inginereasca si lucrurile chiar trebuiau sa fie clare. Abureala, manipularea, erorile mai mult sau mai putin intentionate pot fi depistate dar uneori nu este chiar asa simplu. Nu stiu cat m-a ajutat cursul de logica, sau poate a ajutat instinctul. Recunosc insa ca teoretizarea excesiva ma face sa pierd esenta.
      Oricum, imi pare bine ca stiu pe cine sa intreb, daca am vreo nedumerire!
      Noapte buna, Laura!

      Ștergere
  2. Sincer? Nici eu nu am auzit acesti termeni, iar posibilitatea ca sfera sa dispara mi s-ar parea de neconceput, ne-ar saraci intr-un mod la care nici nu vreau sa ma gandesc...😆 O seară cât mai plăcută cu descoperiri tot mai interesante sa ai, Suzana! 😊

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Totul este intr-o permanenta schimbare. Inclusiv eu si nedumeririle mele! :D
      Oricum manualele avanseaza in pas cu notiuni poate optimizate. Voi vedea, pe masura ce ne va creste nepoata! :) Tu vei vedea mai repede!
      Noapte buna, Dana!

      Ștergere
  3. ce interesant!!!!!!!!! Salutari draga Suzana!!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salutari, draga Ioana!
      Am vazut cu coada ochiului poza cu dovleci, dar o sa o citesc maine, pe indelete!
      Logica e mereu interesanta...

      Ștergere
  4. Va veni o vreme cînd nu vom mai înțelege prea mult din vorbirea ordinară a tinerilor. Tehnica evoluează rapid iar vocabularul trebuie să se adapeze din mers...E o explicațe simplistă pe care mi-o ofer mie, în special. Să ai un week-end frumos!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Important este ca ei sa inteleaga! Tehnica intr-adevar evolueaza rapid, dar si mintile trebuie sa tina pasul cu aceasta evolutie...
      Multumesc, draga Marta. Un sfarsit de saptamana frumos si tie!

      Ștergere
  5. Sunt cuvinte care in Dex au o forma, iar în Doom o alta ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am mai invatat ceva azi!
      Nu l-am mai folosit pana acum! :)
      E chiar interesant!


      Ștergere
  6. Hai ca m-ai zapacit de tot!😅 Asa m-am mai întalnit în jocul celor 12 cuvinte, pe blogul Danei (La capatul curcubeului) cu cuvantul apriori ... Apri... ce? 😅
    Cred ca limba romana pentru mine a devenit cu adevarat o limba straina! 😅
    Pupici, sfarsit de saptamana minunat îti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 😅 Am imprumutat emoticonul! 😅
      Cred ca exagerezi un pic, dar e firesc fiind tarziu...
      De aceea s-au inventat dictionarele de neologisme...
      Sper ca deja zapaceala s-a evaporat, pentru ca se apropie weekendul! Asa ca buna dimineata, draga Ella! Pupici! <3

      Ștergere
  7. O sa incerc sa explic un pic ce-i cu intensiunea si extensiunea.

    Orice termen este privit sub doua aspecte: 1. din punctul de vedere al insusirilor sale specifice (intensiune=continut=intelesul termenului) 2. din punctul de vedere al numarului lucrurilor la care se refera (extensiune=sfera=clasa de obiecte cu aceleasi trasaturi). Extensiunea poate fi mai mult sau mai putin EXTINSA - de-aici si numele (o clasa de obiecte poate contine un element, doua sau mai multe, stim asta de la matematica). De ex., cuvinte precum: si, sau, nici, astfel incat etc. nu sunt termeni, nu li se pot stabili insusirile si nu pot fi incadrate intr-o clasa de obiecte. Dar cuvinte precum: girafa, planeta, numar natural, mamifer, liceu, copac, Mihai Eminescu etc., intrucat, poseda o serie de trasaturi si pot fi incadrati intr-o clasa de obiecte, sunt considerati termeni.

    RăspundețiȘtergere
  8. Inferenta=rationament=constructie logica alcatuita din una/doua/mai multe premise din care este derivata o concluzie. Premisele sunt considerate a fi dovezi aduse in sprijinul unei teze (a concluziei adica).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc din suflet pentru lamuririle detaliate.
      Voi cauta un manual, in loc de un memorator. Chiar sunt curioasa cum arata. Am considerat mereu cuvintele extrem de importante si imi place sa fie si sugestive. Parca memoria reactioneaza altfel cand un cuvant in sine te trimite cu gandul chiar la intelesul lui. Daca aceasta distanta se mareste, parca imi scapa perspectiva. Cam asta a fost sensul nedumeririlor mele... :D
      Noapte buna, draga Laura si multumesc inca o data!
      Weekend placut!

      Ștergere
  9. Sunt, totuși, noțiuni care ar trebui să fie lăsate în pace. Mă refer la raționament - azi inferență. Tendința de a schimba forma noțiunilor e foarte mare astăzi, când ”specialiștii” nu se mai descurcă cu conținutul lor...

    Dar noi să fim sănătoase, că vocabularul se va tot schimba!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Unul din profesorii nostri din facultatea ne spunea sa fim atenti ce carti tehnice cumparam, pentru ca unele dintre ele nu aduc nimic in plus decat noi termeni si notatii pentru aceleasi idei. Mie mi se pare ca orice manual ar trebui sa fie cat mai simplu de descifrat. Si cand zic simplu ma gandesc sa-l pot intelege intr-o proportie destul de mare pe cont propriu, iar profesorul sa completeze - rafineze restul procentelor...
      Oricum, vorba ta, noi sa fim sanatoase ca sa putem admira schimbarile...
      Un weekend placut, Zina draga!

      Ștergere
  10. Uneori, cand imi amintesc ca am avut nota zece la logica... ma intreb cine a sustinut acele examene! :))
    Inferenta?! "Deductie" ce avea? O fi, etimologic, mai aproape de sens?! Sau e doar dorinta unora de a se distinge in multime?!
    Ma depasesc multe, ce mai conteaza termenii... logicii?! :))

    Iti doresc sa ai o saptamana cat mai buna, Suzana draga!
    (multumesc pentru info)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. S-au epuizat toate problemele, asa ca trebuie inventate altele noi... :D Nu stiu in ce cheie sa inteleg. Laura a avut placerea sa-mi explice noii termeni. Poate ca erau necesari, nu stiu. Dar si asta e o metoda subtila de a te departa de esente. Eu asa cred.
      Zile frumoase si tie, draga Diana! Pupici!

      Ștergere
  11. Împrumutul AVANT este o organizație de împrumut aprobată de guvern și în cooperare cu Banca Centrală. Compania noastră este dedicată în principal serviciilor bancare și financiare și oferă împrumuturi companiilor, împrumuturi individuale, economii și toate tipurile de împrumuturi. Dacă aveți întrebări sau aveți nevoie de un împrumut, contactați-ne rapid prin e-mail:
    avantloanson@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru informatii si pentru vizita!
      Am retinut mailul.
      Toate cele bune!

      Ștergere
  12. Sunt creditor privat și investitor, aveți nevoie de un împrumut legal, onest, reputat și rapid? Vă pot ajuta cu împrumut de garanție de 100%, vă ofer afaceri și împrumut individual, Mai mult, de asemenea, finanțăm tot felul de proiecte. Pentru mai multe detalii, contactați-ne la: Js.loans2000@gmail.com sau Whatsapp +1 (518) 601-1639

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru vizita si datele oferite.
      Toate cele bune!

      Ștergere
  13. Aplicați pentru un împrumut rapid și convenabil pentru a plăti facturile și a căuta finanțare pentru a vă crea propriile proiecte de afaceri la cea mai mică rată a dobânzii de 2%. contactați-ne astăzi, prin: unicreditloantransferplc@gmail.com sau Ce este numărul aplicației +1 (845) 731 5341

    RăspundețiȘtergere
  14. Initial am crezut ca este "infierare".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce simpatic! Poate gandul meu fata de noul vocabular...:D
      Multumesc ca ai ajuns pana aici, Daurel! Numai bine!

      Ștergere