sâmbătă, 27 mai 2017

Duzina de cuvinte (128-129)-
Jocul vietii

Cuvintele duzinii 128, cu tema: "Palatul parasit":
haos, frate, domeniu, modernizarea, vid, provizoriu, simbol, constructia, abdicarea, intemeietorul, patroana, vigoare.
Cuvintele duzinii 129, cu tema: "Sah-mat":
agenti, inghetata, oferta, potential, intrebare, aterizare, resetare, personal, celebru, schema, subit, orgoliu.

Sursa

Nu stiu cine a spus ca viata este ca o tabla de sah.  Poate un personaj deja 
celebru, sau un anonim plin de potential. Sau poate intemeietorul vreunui domeniu 
IT, caruia i s-a parut interesanta aceasta idee-simbol. La urma urmei, intre oferta
unui sistem binar de zero si unu si cea de evolutie pe o tabla cu patrate in doua culori,
poate ca s-ar putea face, fie si provizoriu,  o mica schema cu asemanari si deosebiri, 
pentru a alege in cunostinta de cauza. 

Sursa

 Constructia din imaginea de mai sus, personal mi s-a parut cam ciudata, dar
 uitandu-ma la ea cu mai multa vigoare, nu mi-a venit sa cred ca nume precum
 Benjamin Franklin sau Napoleon Bonaparte au pierdut in fata acestei  "masinarii
 de jucat sah". Vreo intrebare s-o fi pus despre cum s-a facut modernizarea acestui
 ansamblu. Constructorul, plin de orgoliu, banuiesc ca avea raspunsurile pregatite,
 dar esenta era ca interiorul, confectionat ca pentru numerele de magie, adapostea
 un frate sahist, mic de statura, care, urmarind partida, misca mainile "turcului"
 pentru a muta piesele pe tabla. 
 In 1854 are loc "abdicarea" fortata, intr-un incendiu ce a cuprins  muzeul 
 din Philadelphia, unde era gazduit!

Portile timpului

 Fuse si se duse, imi spun subit,  dar inevitabil revin la ideea initiala.
 Oricat as incerca o resetare a ideilor mele despre viata si o aterizare pe un 
 teren vid, curatat de preconceptii,  ideea de viata ca o tabla de sah genereaza
 multe semne de intrebare.  Oare s-ar asorta  cu "portile timpului",  despre care 
 intamplator sau poate nu, tocmai am citit? Cu cine jucam? Cui se da sah-mat?
 Regulile jocului contrazic liberul arbitru? Un haos tinut in sah?
 Oare patroana ocrotitoare mai are vreun  cuvant de spus? 
 Dar daca modificam ideile principale si tabla de sah este intregul univers...?

Sursa
  
 Sahul este un joc minunat. Unul din acelea care ajuta  mintea noastra 
 sa nu devina un  palat parasit!    
 Ca sa ne putem bucura in voie de jocul vietii noastre!


 Si din cand in cand, sa savuram inghetata preferata, adaugata peste 
 aceste fursecuri tabla de sah. Chiar daca sunt ceva mai complicat
 de realizat, reteta este destul de "bio", fara adaosuri cu tot felul de agenti...!  

 
Sursa
 





Delectati-va cu povestile din tabelele lui Eddie:
Duzina 128
Duzina 129




18 comentarii:

  1. Ţi-a ieşit tare bine îmbinarea celor două duzini sub ideea că viaţa ar fi o tablă de şah. Şi dacă ar fi aşa ar trebui să avem mare grijă cum ne alegem adversarul... O seară cât mai plăcută, Suzana! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. S-au cam potrivit cumva unei idei, dar e mai mult o intrebare. Metafora este interesanta in sine, dar depinde cum rezonam fiecare cu o astfel de abordare...
      O duminica excelenta, draga Dana! <3

      Ștergere
  2. Frumoasa combinatie de cuvinte si imagini!
    Un weekend minunat! 😊

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc de "reauzire", draga Carmen.
      "Cuvinte si imagini" intr-un joc deosebit...
      O duminica frumoasa si o saptamana pe placul inimii tale! 😊

      Ștergere
  3. Vița este ca o tablă de șah ? ;)
    Și atunci, de unde atâta "haos, frate"? ;) :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ... din cuvintele unei duzini si... din realitatea inconjuratoare! :D
      Dar ai un raspuns mai complex, in comentariul urmator!

      Ștergere
  4. @Catalin. De la 'jocul'(competitie) ce se desfasoara pe tabla cu patratele,dintre piesele alb-negre,mutate de mâini invizibile ce depasesc perceptia relativa a omului nemetamorfozat limitat la cele cinci simturi subiective,înselatoare ! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc de vizita si de interesantul comentariu!
      Mai avem multe de invatat legat de perceptia lumii inconjuratoare si de transformarea noastra...
      O zi frumoasa!

      Ștergere
  5. Viata e un joc strategic mai complicat decat sahul ;)

    Ceea ce-mi place la jocul de sah e ca in raport cu regele regina e mai puternica.
    In versiunea originală persană nu exista regina ci vizir, adica prim-ministru.
    Nimic nu s-a schimbat de-a lungul secolelor. Si azi, in multe situatii, prim-ministrul e mai puternic decat presedintele ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Recunosc ca nu m-am gandit niciodata la cei doi poli ai puterii din acest joc. Care dintre ei este eventual in frunte. Ceea ce imi place, este ca un simplu pion poate ajunge regina, daca este suficient de abil. O lectie care poate ar fi util de tinut minte si in viata reala, chiar daca personajele vor avea evident alte roluri! :)

      O duminica frumoasa iti doresc!

      Ștergere
  6. Imi place tare postarea ta, dar cel mai mult îmi plac biscuitii din final ...LOL
    Sper ca ai avut un weekend placut, Suzana draga! Iti doresc o seara faina! Pupici! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi s-au parut ca arata minunat! :)Asa ca nu ma surprinde!
      Mie mi-au placut si "portile timpului", chiar daca aura SF este evidenta...
      Seara placuta si o saptamana senina, Ella draga! Pupici! <3

      Ștergere
  7. ai gândit foarte bine cuvintele şi locul lor în povestire - mi-a plăcut mult ! jocul de şah poate părea simplu dar nu este chiar aşa - ori de câte ori joc şah cu tăticu, simmt complexitatea mutărilor !
    ''un haos ţinut în şah ?''
    mi-au plăcut fursecurile !!!
    felicitări pentru micul dar interesantul joc cu cuvinte !!!
    pupic !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc pentru apreciere. E un joc frumos si mi-ar placea sa-l stiu mai bine.
      Vad ca fursecurile v-au cam facut cu ochiul! Poate le incerc si eu!
      Seara frumoasa si o saptamana la fel, draga prietena. Pupici!

      Ștergere
  8. „O veche legendă indiană ne poveşte cum inventatorului jocului de şah, Sissa ben Dahir, i-a fost oferită – de către regele indian Shirham – o recompensă, la alegere, drept răsplată pentru minunata invenţie. “Maiestate, nu vreau cine ştie ce bogaţii lumeşti, daţi-mi doar un bob de grâu pentru prima pătrăţică a tablei de şah, două boabe pentru a doua, 4 boabe pentru a treia, 8 pentru a patra pătrăţică… şi tot aşa, până ce toate cele 64 de pătrate ale tablei vor fi acoperite de grâu. Regele, mirat şi încântat că i se cere atât de puţin, a bătut din palme şi a poruncit să i se aducă un sac de grâu, pentru a îndeplini cererea vicleanului matematician. Dar, spre mirarea regelui, sacul s-a terminat repede, iar tabla nu era nici pe sfert acoperită. La fel s-a întâmplat şi cu sacii care au fost aduşi pe urmă, au fost goliţi tot mai repede. Şi într-adevăr, abia atunci şi-a dat seama regele că Sissa ben Dahir i-a cerut un număr neînchipuit de mare de boabe de grâu, rezultatul progresiei geometrice” - fragment din Legenda şahului.

    Nu neg ca pe cat ma fascineaza acest joc, nu am jucat de prea multe ori, insa prima data am facut-o intr-o camera de camin, dupa ce am stat si studiat, cred, vreo 20 de partide. Am castigat. Din prostie, cred, pentru ca de abia de-mi amintesc regulile acum. Am avut insa privilegiul sa fiu intr-un concediu cu un grup de sahisti și o femeie ce îi coordona. Ca erau fascinanti..e una, dar femeia iși juca viata ca pe o tabla de sah, strategic.

    Dincolo de impresiile mele, insa, sta admiratia mea fata de tot ce detii informational, in suflet, inima si minte. Combinate, stiu ca tu nu te-ai plictisi niciodata. Si, ca un amănunt, nu stiu de ce, mi-am reamintit un vechi articol de al tau, despre vechile computere, cu fise, etc. Fascinant subiect. Daca sahul e atat de vechi in origini și totuși inca e atat de nepatruns, uneori, realizez cat de diferit putem traduce timpul, vremurile, avand drept cheie acest cuvant - sah.

    Zi buna, Suzana, multumesc pentru exercitiu! Azi...am primit multe provocari! Ah...și la noi exista o cofetarie care ne da chec sau tort... șah. E spectaculos cand il tai...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaa! Mi-a placut si mie istorioara cu boabele de grau. Si am mai citit, dar recunosc cam prea repejor, despre primele modele de jocuri. Istoria lui este cu adevarat fascinanta si cred ca o sa o reiau mai pe indelete. Realitatea este ca joc destul de rar, dar mi-ar placea sa o invat pe nepotica noastra. Sunt mai mult curioasa cum ar primi aceasta noua experienta. Si acum, cu ocazia acestui joc, am avut asa, o mica revelatie, desi poate exagerez putin, privitor la subiectele tangente fie cu jocul in sine fie cu ideea de sah. Subiectul poate merita adancit.
      Cred ca sunt o persoana care pur si simplu nu se plictiseste. Imi plac infinit de multe lucruri si cred ca instinctul ma ajuta cumva in a discerne printre subiecte.

      Sper ca a fost si delicios dupa ce checul a fost taiat!
      Multumesc, Adriana draga pentru toate gandurile tale puse buchet aici! O saptamana minunata sa ai, plina de "provocari" pe placul tau!

      Ștergere
  9. Viata vazuta ca o tabla de sah; sau si mai interesanta intrebare, daca tot Universul este o tabla de sah... Si cateodata, mai este vorba si de sah-mat!!...:)
    Un subiect cu multe intrebari, asa cum imi place mie. Tot sa meditam si sa incercam sa deslusim tainele existentiale prin prisma unui "joc". Cat priveste sahul, cu ani in urma la tv erau emisiuni de popularizare. Imi amintesc copil fiind ca am primit o carte despre sah, dar nu s-a prins de mine nici o notiune... smile emoticon ;) sigur, calul poate sarii peste pioni, regina e puternica, turnul poate face mutari senzationale sau cam asa ceva... ceva, ceva seamana cu realitatea; uneori sarim peste etape, ne intoarcem din cate un "drum", gandim ca am reusit si ne zicem brav in barba "sah", uitand ca "matul" poate aparea, se poate ivi neinvitat...lol...
    Intotdeauna, o tema interesanta si cu multe informatii oferite, Suzana! O zi de miercuri senina si inspirata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adevarul este ca pe masura ce ne punem intrebari tot apar altele si altele, ca un tavalug... iar raspunsuri nu prea avem, doar asa accidental. Si doar in momentele de mare inspiratie. Nu stiu cum e mai bine, dar pana la urma, poate nimerim intrebarea potrivita si ajungem sa privim raspunsul in "ochi"! :)
      Vorba ta: "matul poate aparea neinvitat" si atunci sa te tii echilibristica in corzi...
      Oricum o dai, sahul este un joc minunat si am constatat ca genereaza idei minunate pentru jocuri de cuvinte...
      Multumesc pentru gandurile tale surprinzatoare si frumoase, draga Alexa! Un inceput de vara cat mai frumos sa ai!

      Ștergere