luni, 1 octombrie 2018

Citate favorite (69) -
Ganduri pe fond albastru...

Ii voi spune "Jocul de luni". Si este gazduit de Zinnaida.  Si a aparut sub impulsul
citatelor din carti postate de Ella.  Participarea consta in redarea  unor citate preferate.
”Click&Comment Monday”: Un schimb de idei, buchete de ganduri, inspiratie si
poate descoperirea esentei pe care o tot cautam si inca nu am gasit-o! 


Cartea lui Marius Leordeanu (cercetator in inteligenta artificiala) era in 
librarie alaturi de carti de informatica si programare.
Un titlu aparte si o imagine ce poate inspira in multe feluri.  Si mi-a adus aminte
de albastrul lui Yves Klein, pe care l-am descoperit scriind o duzina avand ca 
tema intrebarea lui Nichita: 'O prietene, cum este albastrul tau?'

Nu stiu sa fi citit o carte atat de aparte. Este o compozitie brodata pe fundalul
stiintific  al propriei specialitati: 'vederea computationala'- computer vision
un domeniu cu adevarat fascinant. Cum vedem si de ce nu vedem ceva despre 
care nu avem amintiri-experiente sunt idei expuse cu mult har si cu dorinta 
evidenta de a explica mecanismele dar si aspectele spirituale ale vederii.
Mici momente poetice vin sa completeze  sau sa deschida noi idei de reflectie.  


Am descoperit multi stropi de informatie, cum imi place sa le spun, in 
completarea subiectului principal, despre 'inteligenta vizuala', despre
niste neuroni speciali, 'spindle cellsa caror functie este 'asociata... cu
simtul umorului, al esteticului si cel al trairii mistice' , sau despre
'neuronii-oglinda... care incep sa se dezvolte la copii in jurul varstei
de patru ani'. Sau despre  simetrii si asimetrii si importanta celor din urma
pentru noi salturi in cunoastere.

'Sa nu cadem in pacatul de a incerca sa explicam ceea ce nu intelegem doar
uitandu-ne in jos si jucandu-ne formal cu bucatelele de cunoastere pe care
le-am gasit pana acum. Oricat le-am aranja, toate ar fi fundamental stiute,
statice si mici, incremenite in universul lor restrans. Moarte. 
O descoperire noua, ca sa fie autentica, trebuie sa contina un element proaspat
de traire noua, o revelatie, o experienta vie interioara, transformatoare, un
sentiment nou cu o schimbare de perceptie. Atunci cand se intampla asta
simtim ca am descoperit ceva nou si apoi suntem pregatiti sa formalizam,
sa aranjam lucrurile intr-un mod cat mai coerent formal'. 



 'Cred ca trebuie sa ne schimbam perceptia asupra cunoasterii, asupra misterului, 
modul in care cautam urmatoarele intrebari catre urmatoarele raspunsuri. 
Cred ca trebui sa ne uitam in sus, catre cele pe care nu le stim pentru a gasi 
urmatoarea intrebare, urmatoarea fereastra si sa o facem constient, prin
experimentare atat  exterioara fiintei noastre, cat si experimentarea 
interioara, a gandului, prin introspectie.'

'Ratiunea incearca sa explice de ce lucrurile sunt asa cum sunt, dar face asta
de abia dupa ce lucrurile sunt vazute asa cum sunt. Acea vedere se produce
inainte de ratiune, acolo unde prima explicatie a fost gasita mai degraba de
Iubire (cea care a creat) si prima decizie a fost luata de credinta (cea care 
ne-a oferit realitatea subiectiva), inainte ca noi sa stim asta, inainte ca noi
sa vedem asta. Cand iubirea creeaza, credinta stie si ochii vad. Explicatia
noastra se limiteaza doar la ceea ce am vazut. Nu putem explica folosind
ceea ce inca nu stim sa vedem.'

'In loc sa inchidem geamurile crezand ca le stim pe toate, sau incercand sa 
demonstram in zadar ceea ce nu stim prin ceea ce stim, mai bine deschidem
fereastra si sa exploram, ca sa cunoastem si mai mult prin explorare si experienta,
nu prin demonstratie pur rationala. Ratiunea sa ne fie unealta si calauza care
sa ne fereasca de incoerente  in drumul nostru. Speranta sa ne dea forta si curaj,
credinta sa ne dea ochi spre lumina, iar iubirea sa ne dea calatoria.'



'Dar cine stie ce ar putea sa insemne albastru sau galben, de ce le vedem asa cum
le vedem si de ce ne trezesc senzatiile pe care ni le trezesc, mai calde sau mai reci,
mai inaltatoare sau mai aproape de instincte sau gusturi...
Si asa toate culorile , par ca spun impreuna despre o singura lume a paradisului
care ne-a purtat pana acum si pe care l-am purtat pana acum in noi.
In orice aranjament ar fi, oricat de abstract si in orice forma, culorile par sa 
ne cheme mereu spre paradis, vorbindu-ne in limbajul fara de cuvinte al
liniilor, al punctelor si petelor de culoare, al formelor si al frecventelor de
lumina, despre regatul de inceput al soarelui.'




'Cand ma gandesc la camera mintii ca la un castel si la lumea pe care o viseaza
ca la un cer instelat, imi vine in minte lucrarea "Noapte instelata", capodopera
a marelui pictor olandez Vincent Van Gogh. Van Gogh insusi a vazut aceasta
lucrare ca pe un esec, in  cercarea lui de a picta cerul cat mai aproape de 
cum este el in realitate, cu stelele lui mari si indepartate...
Dar esecul in a prezenta lumea dupa cum  este, a devenit o izbanda uriasa in
a prezenta lumea dupa cum o vedem, ca simtire, dorinta si visare la nivelul cel
mai profund de existenta. Tabloul lui Van Gogh este si forma si fond...
Tabloul reprezinta si incercarea artistului de geniu de a-si depasi simturile, 
conditia sa profund umana si a aduce in vedere ceea ce este dincolo de subiectiv.'



Sunt multe alte abordari  interesante in aceasta carte. Uneori 
lucrurile serioase  spuse ca un fel de poveste, parca devin si mai 
serioase...  Si parca ma indeamna sa ma caut in mine, pe mine, 
pana ma (re)gasesc cu adevarat...






Sa va fie saptamana frumoasa si interesanta!



Citate favorite (68)








20 de comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Poti spune si asa, dar este multa apa si cer in acest cuvant! :)

      Un octombrie cu poze frumoase!

      Ștergere
  2. Faină carte și excelentă prezentare. Mi-a plăcut mult și interviul luat autorului, foarte interesant.

    Săptămână minunată, dragă Suzana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este cu adevarat deosebita. A fost o adevarata placere sa o citesc, dar mi-a fost tare greu sa selectez. Iar domeniul lui este cu adevarat interesant!

      O saptamana excelenta draga Zina si un octombrie cu mult spor si inspiratie!

      Ștergere
  3. Good morning dear Suzana!
    A very beautiful presentation and the book sounds very interesting to read!
    Wonderful pictures with great effects! The video is so joyful! Thank you for sharing!
    Wishing you a lovely day and a happy October! Have a lovely week! Hugs!
    Dimi...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hello, dear Dimi!
      Indeed, very interesting and special. And, of course my effects are very... blue! :)
      I wish you everything is best for October and lovely photos!
      Hugs!

      Ștergere
  4. Frumoasă carte și citatele alese,mi-au plăcut!
    O săptămână senină și plină de frumos să ai,dragă Suzana!
    Pupici și mulțumiri de vizită!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi pare bine ca am reusit sa-ti trezesc interesul. Si ca ne-am reconectat! :)
      O saptamana frumoasa si o luna octombrie asa cum ti-o doresti!
      Pupici! <3

      Ștergere
  5. Bine ai revenit, Suzana draga!
    Si ai revenit in forta! Neuronul a inceput sa mi se agite si, cumva, aveam senzatia ca tocmai am aflat ceva si nu reusesc sa inteleg ce; poate, doar, e o senzatie ca stiu ceva si nu stiu ca stiu! :) Uf! Saracia aceasta de cuvinte! :) Mai bine sa nu ma chinui sa explic ceva ce inca nu inteleg foarte bine... No! M-am ratacit printre cuvinte!
    Faina carte!

    Multumesc! Iti doresc sa ai si tu o saptamana frumoasa! Pupici! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gasesti tu iesirea, nu am grija! :D
      Intr-adevar, cu totul deosebita. O tot rasfoiesc si imi dau seama ca mai erau multe lucruri de povestit. Parca este toate din idei principale! :)

      Si eu iti multumesc si bine te-am regasit, draga mea! O saptamana frumoasa si un octombrie la fel! Pupici! <3

      Ștergere
  6. Cum să scriu mai bine ? Un titlu deosebit pentru o carte - şi ar fi o experiență aparte şi să citesc cartea (nu am citit-o)!!! Albastrul este o culoare minunată ! Dar la fel pot scrie şi despre toate celelalte culori de aceea iubesc CURCUBEUL!
    Îți doresc o lună octombrie cât mai plăcută ! Pupic !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E o carte deosebita, dar cred ca venind si din partea unui cercetator in inteligenta artificiala are si alte trasaturi, provenind dintr-o cunoastere anume. Imbinarea lor insa a fost realizata cu mult har.
      Multumesc si eu, draga Prietena! Imi place cum ai spus: 'iubesc CURCUBEUL'. Una din minunile naturii!
      Un octombrie linistit sa ai! Pupici!

      Ștergere
    2. Am urmat linkul si am citit cu interes interviul cu sigheteanul Marius Leordeanu. Cumva ma simt solidar cu el deoarece am coborat si eu din nord-vest spre Cluj si mai departe...
      Despre culori, senzatii si memorie n-as spune decat ca merita cercetat: ma gandesc ca lumea este perceputa destul de obiectiv si de catre nevazatori...
      Toate cele bune!

      Ștergere
    3. Foarte corecta observatie. Sunt tentata sa spun ca e posibil sa avem sisteme cumva redundante pe care nici nu le putem imagina... Chiar ar merita cercetat! Si e minunat ca exista astfel de oameni care isi pun si altfel de intrebari!

      Numai bine, Daurel! Multumesc de urari!

      Ștergere
  7. Faaain!!! Mai ales ca albastru e culoarea mea preferata. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi pare bine sa aud asta! Chiar daca toate culorile au frumusetea lor, albastrul cu toate nuantele lui are parca ceva in plus...
      Un octombrie frumos, Cristi!

      Ștergere
  8. "Cand iubirea creeaza, credinta stie si ochii vad."
    <3
    Iti multumesc pentru o lectura foarte interesanta. Mi-am adaugat cartea in wishlist. Mi-ar placea sa o parcurg in intregime.
    Intotdeauna mi-am pus astfel de intrebari si m-am intrebat .."oare ceilalti cum vad unele lucruri.. cum le simt.. cum le inteleg?". Si am primit cu entuziasm eticheta de ciudata. Desi uneori mi-am dorit sa fiu si eu suficienta. Sa nu mai aud eternele "la varsta ta" si alte cele.
    Mi-a placut mult si clipul. Minunate imagini si pianul. dragul meu pian.
    multumesc :)
    Imbratisari cu drag :*!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu sunt convinsa ca fiecare 'vede' in felul sau. Acum poate ca am inteles mai in profunzime de ce. Nimeni nu ne traieste viata, asa ca nu conteaza etichetele celorlalti, desi uneori lovesc cumva, uneori inconstient insa. Asa ca sa ne propunem ce e bine pentru sufletelul nostru! :)
      Si eu iti multumesc, draga Rux! Zile frumoase de octombrie!
      Pupici! <3

      Ștergere
  9. Draga Suzana,tin sa te felicit din suflet pentru aceasta minunata postare,prin ineditul sau,pentru ca prin gura lui Marius Leordeanu am
    descoperit o alta lume !Este o imbinare,sau o impletire subtila intre
    stiinta(computer vision) si inteligenta,sufletul omului:"cand iubirea creeaza,credinta stie si ochii vad...nu putem explica folosind ceea ce inca nu stim sa vedem";"credinta sa ne dea ochi spre lumina";
    "tabloul lui Van Gogh...aduce in vedere ceea ce este dincolo de subiect,in limbajul fara cuvinte..."
    Voi citi si eu aceasta carte "albastra";zile frumoase,draga Suzana !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu adevarat o alta lume, poate una din cele mai fascinante ca domeniu. Si mie imi pare tare bine ca am reusit sa o descopar, pe un raft al unei librarii unde nu ma uit de obicei! :)
      Asa ca a trebuit sa o iau, ca doar era acolo pentru mine si apoi pentru voi! Iti multumesc si eu din suflet pentru apreciere. Chiar daca instinctiv simtim anumite idei, parca acum 'vad' altfel aceste subiecte speciale.

      Un octombrie superb, Natalia draga, plin de culori frumoase! <3

      Ștergere